Dr. Sarah Lubjuhn

Wetenschappelijk Medewerker Onderzoek & Strategie
Sarah Lubjuhn (PhD) is wetenschappelijk medewerker bij het Centrum Media & Gezondheid en richt zich op strategische- en onderzoeksvraagstukken. Ze promoveerde in 2012 aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen van de Universiteit Duisburg-Essen (Duitsland) en publiceerde in 2013 haar dissertatie "The Bait must be attractive to the Fish and not to the Fisherman: Entertainment-Education Collaborations between Professionals in the Sustainability and the Television Field". Sarah is gespecialiseerd in duurzaamheidcommunicatie en sinds 2012 binnen het CMG betrokken bij diverse innovatieve design- en onderzoekprojecten op het terrein van Entertainment-Education for Social Change.

Sarah richt zich in haar dissertatie op de vraag hoe televisie amusement professionals en organisaties op het terrein van duurzaamheidcommunicatie in Duitsland kunnen samenwerken bij de ontwikkeling van amusementsprogramma’s met een meerwaarde. Om deze vraag te beantwoorden heeft zij Entertainment-Education samenwerkingsprocessen onderzocht in Nederland en de USA, aan de hand van case studies bij het Centrum Media & Gezondheid en de University of Southern California.

Sarah was docent aan de Universiteit Duisburg-Essen (2009-2012). Zij adviseerde over Entertainment-Education and Social Change Communication projecten in Duitsland, USA en Namibië voor organisaties zoals German National Academic Foundation, Desert Soul Namibia, UNEP and UNICEF.

Zij publiceert in verschillende internationale vakbladen (klik hier voor een overzicht van publicaties; klik hier om een selectie van publicaties te downloaden) en geeft regelmatig gastcolleges over Entertainment for Social Change op hogescholen en universiteiten. Na haar studie Communicatie en Sociale wetenschappen was zij betrokken bij projecten op het gebied van duurzaamheidcommunicatie bij het Wuppertal Instituut in Duitsland. In 2006 heeft Sarah de Duitse innovation award “Essens Beste” ontvangen voor haar werk op het gebied van duurzaamheidcommunicatie.
 
Terug naar het overzicht