Nederlandse Publieke Omroep kiest voor duurzaamheid

07 oktober 2015
Het Centrum Media & Gezondheid (CMG) gaf op uitnodiging van NPO Groen op 1 oktober een presentatie over “Mirrors or Movers? Gedragsverandering door de media” voor medewerkers en programmamakers van de publieke omroepen. Met het initiatief NPO Groen willen de publieke omroepen zich de komende jaren inzetten voor een groener Nederland.

Wanneer is een programma duurzaam en welke criteria en standaards zijn er om dit te meten? Deze vragen spelen een rol bij informatieve programma’s, maar ook bij amusement programma’s die een meerwaarde voor het publiek kunnen creëren. Martine Bouman ging in haar presentatie in op zowel de ecologische footprint (duurzamere opnamefaciliteiten en technische apparatuur) als op de ‘brain-print’ van programma’s.

‘Het is belangrijk dat het thema duurzaamheid onderdeel wordt van het DNA van de omroepen en verder reikt dan een specifiek programma over duurzaamheid. De media bepalen voor een groot deel waar mensen met elkaar over praten. Dit schept grote kansen om maatschappelijke thema’s, zoals gezondheid en duurzaamheid, hoog op de agenda te krijgen van zowel het publiek als beleidsmakers’, aldus Martine Bouman.
 

Terug naar het nieuwsoverzicht