'Tailoring in the Digital Era' gepubliceerd in Digital Health

30 januari 2019
​Studies tonen aan dat 'tailoring' – het afstemmen van content op de kennis en belevingswereld van de doelgroep - positief kan bijdragen aan gedragsverandering. We leven echter in een tijd waarin we overspoeld worden door content, en waarin de algoritmes van Facebook en Twitter voor een belangrijk deel bepalen welke content je te zien krijgt. Hoe pas je content- en communicatiestrategieën daar op aan? Een vraag waar het Centrum Media & Gezondheid op in gaat in het artikel 'Tailoring in the Digital Era', dat pas gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift 'Digital Health'.
 
 
In het artikel zien auteurs Roel Lutkenhaus en Martine Bouman van het Centrum Media & Gezondheid en Jeroen Jansz van de Erasmus Universiteit samenwerkingen met social influencers als een manier om filter bubbels te doorbreken en op een persoonlijk-relevante manier te communiceren. Daarnaast zijn social influencer in staat om sociaal momentum te creëren, waardoor content zich wijder verspreidt.
 
Niet iedere influencer vormt een geschikte samenwerkingspartner. Het Centrum Media en Gezondheid heeft daarom een data-gedreven methode ontwikkeld om inzichtelijk te maken via welke online communities doelgroepen kunnen worden bereikt, hoe binnen die communities over gezondheidsonderwerpen gepraat wordt, en welke influencers in die communities geschikte samenwerkingspartners vormen.
 
Het artikel 'Tailoring in the Digital Era: Stimulating Dialogues on Health Topics in Collaboration with Social Media Influencers' is gepubliceerd onder een 'open access' licentie en dus beschikbaar voor iedereen op de website van Digital Health.

Meer weten? Op 24 september start onze cursus 'Samenwerken met bloggers, vloggers en andere social influencers' via de NSPOH.
Terug naar het nieuwsoverzicht