Sound Effects

Gehoorschadepreventie bij uitgaande jongeren

Het CMG heeft in samenwerking met de GGD Amsterdam de crossmediale pilotcampagne Sound Effects ontwikkeld en uitgevoerd. Sound Effects maakt jongeren op een eigentijdse manier bewust van de blijvende gehoorschade die harde muziek teweeg kan brengen, zonder aan het plezier van uitgaan te tornen.

	
Making of Sound Effects Trailer SOUND Martine Bouman about the E-E project Sound Cast SOUND. Fotograaf: Casper Cammeraat DJ Joy - SOUND. Fotograaf: Casper Cammeraat Achter de schermen - SOUND Presentatie interventie voor locaties Unity Logo GO>OUT PLUG>IN www.gooutplugin.nl Vragenlijst

Sound Effects

Het CMG heeft in samenwerking met de GGD Amsterdam de crossmediale pilotcampagne Sound Effects ontwikkeld en uitgevoerd. Sound Effects maakt jongeren op een eigentijdse manier bewust van de blijvende gehoorschade die harde muziek teweeg kan brengen, zonder aan het plezier van uitgaan te tornen.

De campagne is gebaseerd op drie pijlers: uitgaande jongeren, muziekgelegenheden en media. Binnen deze pijlers heeft het CMG verschillende strategieën en activiteiten ontwikkeld. Voor jongeren is bv. in samenwerking met EndeMol de internetserie SOUND met bijbehorende website (www.sound-soap.nl) ontwikkeld. Hierin spelen bekende Nederlandse acteurs een rol. De serie gaat over liefde, ambities en decibellen. Het uitgaanspubliek kan via de website www.gooutplugin.nl meer informatie vinden over preventie van gehoorschade (zoals oordoppen dragen en afstand houden van de geluidsboxen). Hierbij is inhoudelijk samengewerkt met de Nationale Hoorstichting en diverse andere partners. De campagne vond plaats in trendsettende muzieklocaties in Amsterdam. Het thema ´gehoorschade door te luide muziek’ is via diverse online en offline media activiteiten op de publieke agenda gezet.

Het CMG heeft voor Sound Effects een Gouden Reiger gekregen. Deze onderscheiding wordt gegeven voor uitmuntende projecten op gebied van doelgroepcommunicatie met audiovisuele en interactieve media. Sound Effects is wetenschappelijk onderzocht op effectiviteit en door het RIVM gecertificeerd als een ‘theoretisch goed onderbouwde’ interventie.

De campagne is tot stand gekomen met subsidie door Zorgonderzoek Nederland Medische Wetenschappen (ZonMw).
 

Publicaties & Downloads

  • Centrum Media & Gezondheid (2013). Sound Effects - Het verhaal, de uitdaging, het onderzoek en de implementatie. Hier te downloaden als .pdf file
  • Bouman, M.P.A. & Jurg, M.E. (2010). Chatsessies met jongeren over uitgaan en harde muziek. Kwalon, 44 (2), pp. 32-39. Hier te downloaden als .pdf file
  • Fokkens, P. (2009). Go Out, Plug In: Campagne 'Sound Effects' brengt beleid, wetenschap en praktijk samen. Platform, 11, pp. 19-24. Hier te downloaden als .pdf file
  • Rijs, K., Meeuse, J., Jurg, J., Bouman, M. (2007). Deelrapport 1: formatief onderzoek uitgaanspubliek: Meningen van jongeren over uitgaan en harde muziek: Rapport van 94 chat-interviews onder uitgaande Nederlandse jongeren in de leeftijd van 16 tot 30 jaar, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Steen, L. (2008). Deelrapport 2 pretest Sound Check: Sound Efficacy, een formatieve- en summatieve evaluatie van een getailorde en niet-getailorde interventie binnen de context van een gehoorschadepreventie campagne, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Grinsven, B. van, Meijer, P., Bouman, M. (2008). Deelrapport 3 pretest onderzoeksmethodiek: Muziekbeleving en gehoor: Een nulmeting in Utrecht naar de kennis en perceptie van jongeren over maatregelen om het gehoor te beschermen tijdens het uitgaan, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Bouman, M., Hollemans, H. (2008). Deelrapport 4 pretest synopsis Sound Soap: Pre-test Script: Een 10-delige internet-soap over liefde, ambitie en decibellen, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Bouman, M., Hollemans, H., Fokkens, P. (2009). Deelrapport 5: Media Strategie Sound Effects, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Jurg, M., Bouman, M. (2009) . Deelrapport 6 Procesevaluatie Sound Effects: Een pilotcampagne ter preventie van gehoorschade tijdens het uitgaan, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Empelen, P. van (2009). Deelrapport 7 Summatief onderzoek: Evaluatie van de pilotcampagne ‘Sound Effects’ ter preventie van gehoorschade onder uitgaande jongeren, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
  • Lubjuhn, S. & Bouman, M.P.A. (2009). Entertainment-Education in den Niederlanden und den USA. Was kann Deutschland davon lernen? In: merz (medien + erziehung), Zeitschrift für Medienpädagogik, 53. Jg., Nr. 4/2009, S. 44-49. Hier te downloaden als .pdf file

Gerelateerde CMG nieuwsberichten

Focus

Media production
Research
Training and Capacity Building
Consultancy

In samenwerking met

Endemol
GGD Amsterdam
Nationale Hoorstichting