Entertainment Education Academy
Investeren in kennis en potentie
Het CMG verzorgt trainingen en opleidingen voor universiteiten en andere onderwijsinstellingen over de Entertainment-Education (EE) strategie en verwante onderwerpen. Ons aanbod bestaat uit op maat gesneden onderwijsmodules, trainingen, summerschools, lezingen, presentaties en workshops.
Entertainment Education Academy
Het CMG verzorgt trainingen en opleidingen voor universiteiten en andere onderwijsinstellingen over de Entertainment-Education (EE) strategie en verwante onderwerpen. Ons aanbod bestaat uit op maat gesneden onderwijsmodules, trainingen, summerschools, lezingen, presentaties en workshops.
Om de Entertainment-Education strategie (het verwerken van maatschappelijke thema’s in amusement formats) succesvol in theorie en praktijk te kunnen toepassen, is het belangrijk om te investeren in de opleiding van jonge mensen. Het CMG ontwikkelt en implementeert EE-onderwijsmodules in nauwe samenwerking met haar partners in het universitair, hbo- en postdoconderwijs. Het CMG schrijft een doelgroepgericht curriculum, verzorgt gastcolleges en coördineert praktijkopdrachten. Door jongeren tijdens hun communicatie- en mediaopleiding in aanraking te laten komen met ‘Media for Social Change’ en nieuwe denkstructuren aan te bieden, wordt hun vakbekwaamheid vergroot en hun wetenschappelijke horizon verbreed.
Zo heeft het CMG op maat gesneden EE-onderwijsmodules en seminars ontwikkeld voor de Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Maastricht, Media Academie Hilversum, Stenden Hogeschool Leeuwarden, Windesheim Honours College en Netherlands School of Public and Occupational Health (NSPOH).
Naast de onderwijsmodules verzorgt het CMG gastcolleges, workshops en presentaties in binnen en buitenland over Entertainment-Education en Media for Social Change voor universiteiten, hogescholen, bedrijven, media- en gezondheidsorganisaties. Inhoud en format worden per opdracht afgestemd op de behoefte van de opdrachtgever en zijn altijd op maat gesneden.
Om de samenwerking te stimuleren tussen de creatieve mediasector en maatschappelijke organisaties en onderzoekers ontwikkelde en organiseerde het CMG van 2005 t/m 2010 in samenwerking met de Media-Academie de jaarlijkse Dag van de Soap. In de zomer van 2013 verzorgde het CMG tijdens de Summerschool van de NSPOH het programmaonderdeel Media & Gezondheid voor de Public Health professionals.
EE-onderwijsstudent: "Enkele jaren geleden heb ik via mijn school een module Entertainment-Education gevolgd. Zeer leerzaam en iets wat ik in mijn werkzame leven ook echt hebt gebruikt."
Om de Entertainment-Education strategie (het verwerken van maatschappelijke thema’s in amusement formats) succesvol in theorie en praktijk te kunnen toepassen, is het belangrijk om te investeren in de opleiding van jonge mensen. Het CMG ontwikkelt en implementeert EE-onderwijsmodules in nauwe samenwerking met haar partners in het universitair, hbo- en postdoconderwijs. Het CMG schrijft een doelgroepgericht curriculum, verzorgt gastcolleges en coördineert praktijkopdrachten. Door jongeren tijdens hun communicatie- en mediaopleiding in aanraking te laten komen met ‘Media for Social Change’ en nieuwe denkstructuren aan te bieden, wordt hun vakbekwaamheid vergroot en hun wetenschappelijke horizon verbreed.
Zo heeft het CMG op maat gesneden EE-onderwijsmodules en seminars ontwikkeld voor de Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Maastricht, Media Academie Hilversum, Stenden Hogeschool Leeuwarden, Windesheim Honours College en Netherlands School of Public and Occupational Health (NSPOH).
Naast de onderwijsmodules verzorgt het CMG gastcolleges, workshops en presentaties in binnen en buitenland over Entertainment-Education en Media for Social Change voor universiteiten, hogescholen, bedrijven, media- en gezondheidsorganisaties. Inhoud en format worden per opdracht afgestemd op de behoefte van de opdrachtgever en zijn altijd op maat gesneden.
Om de samenwerking te stimuleren tussen de creatieve mediasector en maatschappelijke organisaties en onderzoekers ontwikkelde en organiseerde het CMG van 2005 t/m 2010 in samenwerking met de Media-Academie de jaarlijkse Dag van de Soap. In de zomer van 2013 verzorgde het CMG tijdens de Summerschool van de NSPOH het programmaonderdeel Media & Gezondheid voor de Public Health professionals.
EE-onderwijsstudent: "Enkele jaren geleden heb ik via mijn school een module Entertainment-Education gevolgd. Zeer leerzaam en iets wat ik in mijn werkzame leven ook echt hebt gebruikt."
Publicaties & Downloads
- De Jong, M., Winkler Prins Postma, N., Bouman, M.P.A. (2012, unpublished paper): Now, where did the fun go? Learning experiences in teaching Entertainment-Education, submitted article for special Entertainment-Education issue in Critical Arts. Hier te downloaden als .pdf file
- Centrum Media & Gezondheid (2010). Verslag van de Dag van de Soap 2010 met als thema: 'Entertainment-Education & Nieuwe Media'. Hier te downloaden als .pdf file
- Centrum Media & Gezondheid (2009). Verslag van de Dag van de Soap 2009 met als thema: 'Crossing borders'. Hier te downloaden als .pdf file
- Centrum Media & Gezondheid (2008). Verslag van de Dag van de Soap 2008 met als thema: 'Beyond storytelling' .Hier te downloaden als .pdf file
- Centrum Media & Gezondheid (2007). Verslag van de Dag van de Soap 2007 met als thema: 'Soap meets content'. Hier te downloaden als .pdf file
- Centrum Media & Gezondheid (2006). Verslag van de Dag van de Soap 2006 met als thema: 'Tijd voor een Nederlandse EastEnders?!'. Hier te downloaden als .pdf file
- Centrum Media & Gezondheid (2005). Verslag van de Dag van de Soap 2005 met als thema: 'Seks & Soaps - Entertainment met een meerwaarde?'. Hier te downloaden als .pdf file
Gerelateerde CMG nieuwsberichten
- EE onderwijsmodule: presentaties van de Stenden studenten
- CMG als gastdocent bij de NSPOH Summerschool Public Health
- CMG levert actieve bijdrage aan Toekomstverkenning Voeding en Geneesmiddelen
- CMG geeft gastcollege bij de Universiteit Wageningen
- CMG gastcollege bij de Universiteit Twente, Enschede
- CMG gastcollege bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam
- EE Onderwijsmodule in Leeuwarden en Twente van start gegaan
- CMG panelsessie bij de International Communication Association conferentie 2013 in Londen
- Nieuwe CMG stagiaire Jelena Flokstra
- Entertainment-Education bij NSPOH Summerschool
Focus
Media production
Research
Training and Capacity Building
Consultancy
In samenwerking met
Erasmus Universiteit Rotterdam
NSPOH
Stenden Hogeschool
Universiteit Maastricht
Universiteit Twente
ZonMw