Mark My Words
Hoe ver kan een online conversatie gaan?
Jongeren maken intensief gebruik van sociale en interactieve media om over hun leefstijl, hobby’s, ervaringen en inzichten te praten. Er is grote behoefte aan eigentijdse methodieken om effecten te kunnen meten van gezondheidscommunicatie interventies waarin sociale media een grote rol spelen.
Mark My Words
Jongeren maken intensief gebruik van sociale en interactieve media om over hun leefstijl, hobby’s, ervaringen en inzichten te praten. Er is grote behoefte aan eigentijdse methodieken om effecten te kunnen meten van gezondheidscommunicatie interventies waarin sociale media een grote rol spelen.
In het onderzoeksproject Mark My Words (MMW) heeft het CMG in samenwerking met de Universiteit Twente een nieuwe methode ontwikkeld om gesprekken over gezonde leefstijl onder jongeren via social media te kunnen monitoren. Deze methode is uitgetest binnen twee dramalijnen (cocaïne verslaving en geheugenproblemen) van de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST). Om de online gesprekken over deze dramalijnen te kunnen traceren en monitoren zijn in samenwerking met het GTST schrijversteam van EndeMol Productions speciale ‘markers’ ontwikkeld. Markers zijn unieke woorden, uitdrukkingen en/of slogans die als een soort GPS functie kunnen fungeren om gesprekken over de serie via social media te achterhalen. De data (online conversaties) voor MMW zijn verzameld via GTST Facebook, Twitter en andere sociale media. Voor de analyse van deze online conversaties zijn datamining en textmining technieken toegepast.
MMW was genomineerd voor de General Online Research (GOR) Best Practice Award 2016.
Het project is gesubsidieerd door Zorgonderzoek Nederland Medische Wetenschappen (ZonMw).
Publicaties & Downloads
- Bouman, M.P.A., Drossaert, C.H.C., Pieterse, M.E. (2012): Mark My Words: The Design of an Innovative Methodology to Detect and Analyze Interpersonal Health, Conversations in Web and Social Media, Journal of Technology in Human Services, 30:3-4, 312-326. Hier te downloaden als .pdf file
- Bouman, M.P.A., Lubjuhn, S., Hollemans, H. , Liebrand, S., Drossaert, S. Pieterse, M. (2013): Mark My Words Eindrapport, Centrum Media & Gezondheid, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file
- Huijbregts, V. (2014): Nieuwe methode toont effect voorlichting via populaire media. Meten of de gezonde boodschap overkomt. Mediator, 8/2014.
*Deze publicaties mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Zij zijn uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden.
Gerelateerde CMG nieuwsberichten
- CMG interviewt GTST hoofdschrijver Martin van Steijn (Endemol) voor 'Mark My Words'
- Panelsessie over Storytelling tijdens congres Etmaal van Communicatiewetenschap 2014
- Feestelijke eindpresentatie MMW-onderzoek bij Endemol
- Interview met Martine Bouman over ‘Mark My Words’ in Mediator
- Mark My Words project genomineerd voor Best Practice Research Award