Mark My Words

Hoe ver kan een online conversatie gaan?

Jongeren maken intensief gebruik van sociale en interactieve media om over hun leefstijl, hobby’s, ervaringen en inzichten te praten. Er is grote behoefte aan eigentijdse methodieken om effecten te kunnen meten van gezondheidscommunicatie interventies waarin sociale media een grote rol spelen.


	
MMW data analyse MMW data analyse Partneroverleg CMG bij Endemol CMG bij Endemol CMG bij Endemol Screenshot stelling - GTST facebook pagina Screenshot van scene met Tim (links) - GTST Screenshot van scene met Sjoerd (rechts) en Tim (links) - GTST Screenshot van scene met Tim - GTST

Foto's & Afbeeldingen

Mark My Words

Jongeren maken intensief gebruik van sociale en interactieve media om over hun leefstijl, hobby’s, ervaringen en inzichten te praten. Er is grote behoefte aan eigentijdse methodieken om effecten te kunnen meten van gezondheidscommunicatie interventies waarin sociale media een grote rol spelen.

In het onderzoeksproject Mark My Words (MMW) heeft het CMG in samenwerking met de Universiteit Twente een nieuwe methode ontwikkeld om gesprekken over gezonde leefstijl onder jongeren via social media te kunnen monitoren.  Deze methode is uitgetest binnen twee dramalijnen (cocaïne verslaving en geheugenproblemen) van de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST). Om de online gesprekken over deze dramalijnen  te kunnen traceren en monitoren zijn in samenwerking met het GTST schrijversteam van EndeMol Productions speciale ‘markers’ ontwikkeld. Markers zijn unieke woorden, uitdrukkingen en/of slogans die als een soort GPS functie kunnen fungeren om gesprekken over de serie via social media te achterhalen. De data (online conversaties) voor MMW zijn verzameld via GTST Facebook,  Twitter en andere sociale media. Voor de analyse van deze online conversaties zijn datamining en textmining technieken toegepast.

MMW was genomineerd voor de General Online Research (GOR) Best Practice Award 2016. 

Het project is gesubsidieerd door Zorgonderzoek Nederland Medische Wetenschappen (ZonMw).
 

Publicaties & Downloads

*Deze publicaties mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Zij zijn uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden.

Focus

Media production
Research
Training and Capacity Building
Consultancy

In samenwerking met

Endemol
Universiteit Twente
ZonMw